7 manieren om content ideeën te genereren

Om een succesvolle social media-strategie te ontwikkelen, moet je inhoudelijke ideeën creëren die bij je publiek blijven hangen. Van eenvoudige productpromo’s tot diepgaande blog posts, de inhoud varieert in lengte en de presentatie. Het is dus essentieel om al je raakvlakken af te dekken en ideeën voor inhoud uit verschillende bronnen te halen. Om je te helpen met je social media-planner, hebben wij een aantal manieren bedacht om ideeën voor inhoud te genereren voor al je platformen.

Recensies
Deze methode lijkt misschien twijfelachtig, maar positieve recensies over je dienst of product kunnen worden gebruikt als sociaal bewijs op je social media-accounts. Het is ook mogelijk om gebruik te maken van negatieve recensies. Stel bijvoorbeeld dat je een fotografie-app verkoopt waarmee mensen filters op hun foto’s kunnen toepassen. Je krijgt echter een negatieve recensie omdat de gratis service van je app geen zwart-witfilter bevat. Het is mogelijk om de recensie te kapen door een gratis zwart-witfilter weg te geven en dit te vermelden in een reactie via sociale media. Deze manier van reageren laat zien dat je om je klanten geeft en altijd op zoek bent naar oplossingen voor hun problemen. Je kan ook humor gebruiken bij negatieve recensies en ze gebruiken als promotionele content om de humor en zorgvuldigheid van uw bedrijf te tonen.

Concurrenten
Hoewel we niet denken dat kopiëren altijd werkt, kan het overnemen van een idee en het uitbouwen ervan je social media-kanalen een enorme boost geven. Het is de moeite waard om naar je concurrenten te kijken om te zien wat voor soort content zij plaatsen. Wij geloven in originaliteit, dus het is de moeite waard om op te merken dat je de ontwerprichtlijnen van je bedrijf moet gebruiken en alleen kleine fragmenten van je concurrenten moet overnemen.

Gebeurtenissen
Het gebruik van recente gebeurtenissen kan een andere geweldige manier zijn om ideeën voor inhoud te produceren. Bijvoorbeeld, als er een groot sportevenement plaatsvindt, laat je bedrijf zich dan afstemmen op een sportteam of speler. Voor bedrijven met riskantere strategieën kunnen politieke gebeurtenissen ook in hun voordeel worden gebruikt. Door recente gebeurtenissen te gebruiken voor inhoud, kan je de waarden van je bedrijf aantonen en je bedrijf up-to-date laten lijken in de ogen van het publiek.

Vieringen en festiviteiten
Het gebruik van festiviteiten zoals Kerstmis om nieuwe ideeën voor je social media-inhoud te ontwikkelen, is een uitstekende manier om je publiek meer te laten zien dan alleen maar productpromotie. Er zijn veel festiviteiten gedurende elk jaar, wat betekent dat je veel hebt om uit te kiezen en dat je nooit zonder potentiële content komt te zitten als het nieuwe jaar weer aanbreekt.

Analytics
Het gebruik van de analytics van je website of campagnes kan een geweldige manier zijn om te weten welke content je publiek leuk vindt. Stel bijvoorbeeld dat je zes verschillende social media-kanalen beheert en ze allemaal voortdurend bijwerkt. Je merkt echter uit de weergave en betrokkenheid dat één kanaal meer aandacht krijgt. In dat geval zou je een mogelijke verschuiving kunnen maken om meer van je tijd op dat kanaal te richten en content te ontwikkelen die veel succesvoller is.

Eerdere inhoud
Als aanvulling op het punt hierboven, als je al een tijdje content aan het maken bent, is het altijd de moeite waard om terug te kijken. Misschien kan je een bijgewerkte versie van je video maken, of nog beter kan je een bijgewerkte versie van een blogbericht genereren. Het recyclen en bijwerken van oude inhoud is een fantastische manier om opnieuw contact te maken met je publiek.

Andere sectoren
Als je bedrijf bekend staat als een “saaie” industrie, raden wij je aan om naar andere sectoren te kijken voor ideeën voor content. Het vermarkten van alledaagse producten kan vervelend zijn, maar er is altijd wel een invalshoek die je kan benaderen om de kwaliteit van je content te maximaliseren. Het is de moeite waard om op YouTube te onderzoeken om te zien of populaire inhoud op dit platform voor je bedrijf zou kunnen werken.

Meer lezen uit onze blog?
terug naar overzicht
Image
Wil jij ook online scoren?
Neem dan contact op met Niels van Digital Plus.
of stuur een berichtje