Bent u nog steeds niet overtuigd van de impact van kleur in marketing? Lees dan verder om meer te weten te komen over het effect dat bepaalde kleuren hebben op je doelgroep in marketing.
Rood
De kleur rood roept sterke emoties op, stimuleert eetlust, en verhoogt passie en intensiteit. In marketing wordt de kleur rood gebruikt om de hartslag te verhogen, een gevoel van nood te creëren bij liquidatieverkoop, impulsieve aankopen te beïnvloeden, en eetlust te stimuleren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat McDonald’s, Kellog’s, Lay’s, Heinz, en Coca-Cola het in hun logo gebruiken.
Geel
De kleur geel roept een gevoel op van jeugd, inspiratie en geluk. In marketing staat deze kleur ook vaak voor optimisme en jeugdigheid. Onder de bekende merken die het gebruiken vinden we Nikon, Shell, de Gouden Gids en IKEA.
Blauw
Het is duidelijk dat blauw een kleur is die wordt geassocieerd met water, vrede, rust en sereniteit. Het is ook de favoriete kleur van mannen, ook al is het een koude kleur. In marketing wordt de kleur blauw door bedrijven geprefereerd vanwege zijn niet-invasieve karakter. Het is ook een kleur die een gevoel van veiligheid en vertrouwen opwekt. Dit is de voorkeurskleur van de belangrijkste sociale netwerken (Facebook, Twitter, LinkedIn).
Conclusie
Concluderend kan worden gesteld dat het gebruik van marketingkleur moet worden aangepast aan specifieke behoeften. Kleuren kunnen verschillende betekenissen hebben, afhankelijk van het land, de markt en de doelgroep, dus het is noodzakelijk om waakzaam te zijn, goed gebruik te maken van kleuren in je marketingcampagne en de psychologische effecten van kleuren op mensen te kennen om hun keuzes te sturen.