Gamification in digitale marketing

Heb je wel eens iets gepost op het social media-account van je merk, alleen maar om te zien dat er geen resultaten zijn? Geen engagement of bereik. Het blijkt; dit is de realiteit van veel merken tegenwoordig.

Waarom?

Er is gewoon te veel lawaai online. Laten we de zaken eens in perspectief plaatsen. Op Instagram alleen al, zijn er meer dan 1 miljard actieve gebruikers! En ongeveer 500 miljoen mensen gebruiken de stories-functie. Het mag dan ook niet als een verrassing komen dat het moeilijk is om voldoende bereik te krijgen met organische posts op dergelijke platforms.

Betekent dit dat de dagen van het benutten van de voordelen van sociale media platforms nu voorbij zijn? Niet echt. Het betekent alleen dat je meer moet doen dan organische content plaatsen. In plaats daarvan moet je een goede advertentiestrategie creëren en de advertentiefunctie van dergelijke platforms gebruiken.

In het geval van Instagram zijn de video-advertenties een trefzekere manier om opgemerkt te worden door je doelgroep. Niet zeker over de functie? Maak je geen zorgen! We zijn hier om je er een uitgebreide gids over te geven.

Instagram video-advertenties uitgelegd
De naam van deze advertentie spreekt voor zich over wat het inhoudt. In vergelijking met statische of carrousel gesponsorde advertenties, kun je met video-advertenties een in het oog springend en meeslepend merkverhaal of propositie creëren. In tegenstelling tot een statische post, heb je hier meer ruimte en tijd om je publiek aan te spreken.

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om te laten zien hoe je product wordt gebruikt, het publiek te verleiden door je portfolio te delen of een aspiratie-advertentie te maken om de verbeelding van de kijker aan te spreken.

Stel dat je dit aanvult met een gamification marketing strategie waarbij je de betrokkenheid van de consument bij je advertentie beloont met een gratis coupon of korting. In dat geval kan je de resultaten van je advertentiecampagne nog verder verbeteren.

Video-advertenties kunnen zowel op de feed als op Instagram stories worden gepromoot. De twee plaatsingen kunnen echter verschillende advertentiegroottes vereisen.

De video-advertentiespecificaties van Instagram zijn als volgt:

  • Resolutie: Het wordt aanbevolen om 600 x 600 pixels of een vierkante resolutie te gebruiken. De maximale resolutie kan 1080 x 1080 pixels zijn.
  • De beeldverhouding kan 1:1 of 1,9:1 zijn, wat respectievelijk verwijst naar een vierkante en liggende verhouding.
  • De duur van de advertentie kan variëren van drie tot zestig seconden.
  • De maximale grootte van de video mag 4 GB zijn.

Waarom heeft jouw merk Instagram videoadvertenties nodig?
Afgezien van het feit dat Instagram zelf zijn videoadvertenties pusht door de maximale videoduur te wijzigen van 30 seconden naar een minuut, zullen merken, ongeacht hoe groot of klein ze zijn, er waarschijnlijk baat bij hebben.

Dit komt omdat, ongeacht wie je doelgroep is, onderzoek stelt dat video-inhoud het meest geliefd is bij de massa. Dit komt omdat video-inhoud mentaal gemakkelijker te verwerken is en meer boeiend is.

Volgens een onderzoek uit 2015 besteden volwassenen gemiddeld 38,5 uur per week aan het bekijken van video’s! Dit is aanzienlijk meer tijd dan ze besteden aan werken.

Kortom, mensen verkiezen video’s boven tekst. Gezien de recente opkomst van YouTube influencers en TikTok, is dit geen verrassend inzicht.

Afgezien van de engagementfactor is een belangrijk verschil tussen Instagram videoadvertenties en andere formaten dat dergelijke advertenties niet zo opdringerig aanvoelen als een instream videoadvertentie. Ook zijn ze niet zo makkelijk voorbij te scrollen als een statische post.

Het native, in-feed model kan merken in staat stellen om op een natuurlijke manier op te vallen zonder dat het publiek het gevoel krijgt dat ze gedwongen worden om een advertentie te bekijken die ze niet willen zien.

Hoe maak je een impactvolle videoadvertentie?
Hier zijn manieren om een Instagram-advertentie te maken die het geld waard is dat je investeert in het maken en laten circuleren ervan.

1. Maak een solide indruk in de eerste drie seconden
Weet je waarom gamification in digitale marketing op een voetstuk wordt geplaatst? Dat is omdat gamification merken in staat stelt om klanten direct te betrekken. Maar wat als e deze strategie niet alleen binnen je videoadvertenties wilt gebruiken?

Wel, dan zijn de eerste seconden van je video het meest cruciaal. Aangezien Instagram-gebruikers de neiging hebben om heel snel door hun feeds te scrollen, moet je gebruikers dwingen om vanaf het begin te stoppen bij je video.

Daarom is het aan te raden dat je binnen de eerste drie seconden van de video bewogen hebt. Hierdoor kunnen gebruikers, zelfs met de geluiden uit, registreren dat de post een video is en geen statische foto. Je moet er ook voor zorgen dat je een geweldige hook hebt, visueel of via tekst.

2. Leer de kunst van het geven van adequate tekst
Aangezien de audio van de Instagram-video standaard gedempt is, moet je er nooit te veel op vertrouwen bij het ontwikkelen van je advertentie. Ook moet je niet alleen vertrouwen op je bijschriften.

Gebruik in plaats daarvan dynamische teksteffecten om de belangrijkste punten van je video te benadrukken. Dit zal ervoor zorgen dat het doelpubliek niet afwijkt van de kern van de inhoud.

Tegelijkertijd moet je uitblinken in de kunst van het balanceren van de hoeveelheid tekst die je gebruikt. Terwijl een te korte tekst een bepaald punt onbegrijpelijk maakt, kan te veel tekst ertoe leiden dat het publiek zijn interesse in de advertentie verliest.

Bepaal, afhankelijk van de duur en de visuals van je advertentie, hoe je kernachtig kunt zijn met je woorden.

3. Identificeer een behoefte en los een probleem op
Alle impactvolle advertenties moeten met succes te identificeren een onvervulde behoefte in het leven van de doelgroep en laten zien hoe het product van het merk voldoet aan de gegeven behoefte.

Dit helpt bij het vormen van een functionele en emotionele band met ouw potentiële klanten. In plaats van zich te concentreren op de waarde die je biedt, beginnen met het probleem dat klanten hebben. Introduceer vervolgens je product als oplossing.

4. Zorg voor een enkele call to action
Wil je de bekendheid van je merk vergroten? Of wil je meer app-downloads? Probeer nooit op twee boten tegelijk te varen. Voor een bepaalde campagne, moet je vasthouden aan een doel en thema.

Een advertentie die de naamsbekendheid maximaliseert zal namelijk heel andere inhoud hebben dan wat helpt om abonnementen en downloads te verbeteren.

5. Probeer er niet uit te zien als een advertentie
De consument van vandaag staat zeer sceptisch tegenover advertenties. Dat is niet verwonderlijk als je bedenkt hoe opdringerig advertentiecampagnes kunnen worden. In een wereld van unskippable reclame, is het natuurlijk begrijpelijk. Echter, een merk moet nog steeds de weg van reclame nemen om op te vallen.

Het minste wat je dus kunt doen, is proberen jezelf te vermommen. Of het nu een natuurlijk onderschrift is of een video die niet hard probeert te verkopen, neem maatregelen om te voorkomen dat je op een advertentie lijkt.

Meer lezen uit onze blog?
terug naar overzicht
Image
Wil jij ook online scoren?
Neem dan contact op met Niels van Digital Plus.
of stuur een berichtje