Wat betekenen KPI’s in marketing?

Key Performance Indicator, ook wel KPI genoemd, is eenvoudigweg een meetbare waarde die aantoont hoe effectief een bedrijf de belangrijkste bedrijfsdoelstellingen bereikt. In marketing kan een KPI bijvoorbeeld het aantal orders zijn dat je hebt verzameld of het aantal nieuwe klanten dat je via je website hebt geworven. In dit bericht geven we een korte uitleg over wat een goede en slechte KPI is en laten we enkele voorbeelden zien die je wellicht zelf kan gebruiken.

Wat is een goede KPI?
Een goede KPI moet kwantificeerbaar en actiegericht zijn. Het heeft geen zin om een losse metric als KPI te gebruiken omdat je de impact ervan op je bedrijf niet volledig zal begrijpen. Je KPI moet in lijn zijn met de strategische kerndoelstellingen van je bedrijf en helpen de doelstellingen voor je bedrijfsmissie te kwantificeren. Ja, zo eenvoudig is het.

Wat is een slechte KPI?
Slechte KPI’s komen vaak voor, maar zijn niet altijd op iedereen van toepassing. Deze kunnen variëren van websiteverkeer of simpelweg het aantal telefoontjes dat een verkoper heeft gepleegd met een potentiële klant. Als je meetindicatoren geen verband houden met de kerndoelen van je bedrijf, zijn ze zeker niet effectief.

Om het hebben van slechte KPI’s op te lossen, kan je meerdere indicatoren gebruiken, bekend als prestatie- en kwaliteitsindicatoren. Bijvoorbeeld, stel dat Joris, een marketing manager, accounts voor je bedrijf wil genereren via een nieuwsbrief. Om Joris’ succes te volgen, zou je een prestatie-indicator willen volgen, zoals het aantal accounts dat hij via de nieuwsbrief heeft aangemaakt. Om deze KPI waardevol en begrijpelijk te maken, zou je ook de kwaliteit van de accounts moeten bijhouden. Volg dus de inkomsten die elke account wekelijks, maandelijks en zelfs driemaandelijks heeft gegenereerd. Zonder de kwaliteitsindicator, zal je niet weten of Joris iets van waarde brengt voor je bedrijf via de nieuwsbrief en of het de moeite waard is om hem in de toekomst te gebruiken.

KPI Voorbeelden voor Marketing

  • Aangemaakte accounts + gegenereerde inkomsten van elke account
  • Ecommerce orders gegenereerd + gemiddelde orderwaarde
  • Gegenereerde offertes + inkomsten gegenereerd uit elke offerte
  • Klant loyaliteit meting
  • Website/pagina bezoeken + omzet gegenereerd door advertentie inkomsten / verkoop
  • Toegenomen volgers + toename van de verkoop

Waarom u twee indicatoren moet opnemen (prestatie en kwaliteit)
Zoals hierboven vermeld, zien we bij het voorbeeld van Joris dat prestatie (aangemelde accounts) op zichzelf geen goed genoeg indicator is. Om dit beter te kunnen volgen, hebben we de kwaliteitsindicator toegevoegd, namelijk het bedrag dat elke account per maand/kwartaal uitgeeft. Door deze implementatie weten we nu hoeveel de nieuwsbriefaccounts bijdragen aan de totale inkomsten van het bedrijf gedurende het hele bedrijfsjaar.

Een ander voorbeeld: stel dat je Sarah, een social media manager, in dienst neemt. Sarah’s primaire taak is om volgers en naamsbekendheid aan je bedrijf te geven. Nu is het gemakkelijk om de groei van volgers online bij te houden, waardoor de vooruitgang van Sarah gemakkelijker te begrijpen is. Maar laten we eerlijk zijn, de primaire doelen van je bedrijf zullen niet het bereiken van een x-aantal volgers zijn. Ze zullen waarschijnlijk de verkoop zijn. Dus, Sarah’s taak zal zijn om verschillende beeld-, tekst- en videocampagnes te implementeren op social media platforms die het kopen van producten van je bedrijf stimuleren. Om te helpen bij het traceren zou Sarah gebruik kunnen maken van couponcodes, unieke telefoonnummers, eenmalige e-mails en eenmalige inschrijfpagina’s om de verkoopbron te verkleinen. Door twee indicatoren te volgen, kan je kwantificeren hoeveel waarde in termen van verkoop Sarah aan je bedrijf geeft en hoe effectief het bereik via sociale media is.

Conclusie
Voor elke marketeer of bedrijf is marketing niet het gemakkelijkste te begrijpen als je alle lagen van digitaal en traditioneel meerekent. KPI’s zijn essentieel om te begrijpen, van organische zoek-KPI’s tot klantbehoud-KPI’s, wij raden altijd aan om zoveel mogelijk bij te houden om te weten hoe verder te gaan met toekomstige campagnes.

Meer lezen uit onze blog?
terug naar overzicht
Image
Wil jij ook online scoren?
Neem dan contact op met Niels van Digital Plus.
of stuur een berichtje