Wat is PR in de 21e eeuw?

Het leven zit vol vragen waarop geen eenvoudig antwoord bestaat. Voor bedrijfsprofessionals zou één van de meest verwarrende vragen kunnen zijn: wat is Public Relations (PR)? Velen verkiezen vragen met slechts één antwoord, maar voor de meesten is er niet één eenvoudig antwoord dat Public Relations accuraat definieert. PR is een gevarieerd vakgebied in de bedrijfswereld dat al tientallen jaren bestaat en in de 21e eeuw evolueert om meer en meer idealen te omvatten.

Basis Public Relations gedefinieerd
Het vastleggen van een specifieke definitie van PR is moeilijk omdat wat het inhoudt zal variëren van bedrijf tot bedrijf en zelfs op een situationele basis. In grote lijnen is PR het proces van het beheren van de informatiestroom tussen een individu of bedrijf en het grote publiek.

Zoals gezegd, kunnen specifieke PR-praktijken variëren naargelang het bedrijf en zijn doelstellingen. PR wordt vaak geassocieerd met het publieke gezicht van een bedrijf. PR-tactieken omvatten het verkrijgen van publieke aandacht voor een product, het communiceren van financiële resultaten of bedrijfsstrategieën, en het betrekken van overheidsinstanties om het overheidsbeleid te beïnvloeden.

Evolutie van Public Relations
Volgens velen gaan de wortels van PR terug tot Groot-Brittannië aan het eind van de jaren 1700. Die eerste inspanningen werden verricht in opdracht van politicus Charles James Fox en omvatten persrelaties en lobbyen. Vroege voorbeelden van PR in de Verenigde Staten zijn onder meer de promotie van circus- en theatervoorstellingen en andere publieke spektakels.

Naarmate het kapitalisme groeide, werd PR een instrument om producten en diensten bij de consument te promoten, een doelgroep te verkleinen en een positief merkimago te handhaven in de hoofden van het publiek. Zelfs tijdens de vroege evolutie van PR, was het “publiek” in Public Relations van cruciaal belang. Het opbouwen van relaties en connecties met het publiek, overheidsinstellingen en journalisten was van cruciaal belang bij het verspreiden van informatie.

Moderne Public Relations
De komst en uitbreiding van het internet, samen met de opkomst van de sociale media, heeft PR op tal van manieren veranderd. Het verschil tussen PR van vroeger en moderne PR is een verlaagd risico in de zin van hit or miss. PR werd vroeger uitgevoerd op een manier waarbij bedrijfseigenaren nooit zeker wisten of en wanneer persberichten zouden verschijnen, hoeveel exposure ze zouden krijgen, en of mailings het beoogde publiek wel of niet zouden bereiken.

Het internet heeft geleid tot de uitvinding van persbericht distributie sites, blogs, en sociale media sites zoals Facebook en Twitter die zorgen voor een gegarandeerde vrijlating van informatie. Bedrijven kunnen deze diensten gebruiken om ervoor te zorgen dat informatie over producten en diensten het beoogde publiek bereiken.

Met sites als Facebook en Twitter hebben bedrijven niet alleen een meer gegarandeerde route om informatie door te geven, maar ook een beproefde locatie voor interactie met het publiek om een merkimago te handhaven.

De moderne PR-professional moet in staat zijn het beste uit het verleden te mixen met het beste uit de moderne wereld om producten en diensten te promoten en een positief merkimago op te bouwen. Moderne PR-specialisten blinken uit wanneer ze persberichten en mediapitches gebruiken die via beproefde journalistieke contacten worden doorgegeven, samen met sociale media beheer om namens een bedrijf en merk met het publiek te communiceren.

Meer lezen uit onze blog?
terug naar overzicht
Image
Wil jij ook online scoren?
Neem dan contact op met Niels van Digital Plus.
of stuur een berichtje