3 Regels voor een doelgerichte website

21 september 2020

 
 

Het is gemakkelijk om de weg kwijt te geraken door te veel na te denken over alle manieren waarop je jouw bedrijf of website kan verbeteren. De lijst met mogelijke dingen die je kan doen, is eindeloos.

Je kan verstrikt raken in het verspillen van tijd met het uitproberen van nieuwe ideeën, tools, secties en systemen waarvan je denkt dat ze jouw website of bedrijf drastisch kunnen veranderen. Uiteindelijk worden veel van deze zaken geprobeerd en vervolgens opzij gegooid.

Hier herhalen we de belangrijkste vragen waaraan je moet denken om het doel van je website gericht te houden:

  • Wat wil je uit je website halen?
  • Wat wil je dat jouw klanten op je website doen?
  • Hoe kun je ze overtuigen om het te doen?

Dat is het. Denk je dat het te simpel klinkt om waar te zijn? Oké, het is misschien een beetje te simpel voorgesteld, maar de meeste websites op internet zijn rond deze principes gebouwd om ervoor te zorgen dat ze altijd hun klanten bevredigen.

Laten we elke vraag afzonderlijk bekijken.

1. Wat wil je uit je website halen?

Voordat je aan een project begint, is het altijd belangrijk om te begrijpen wat je eruit willen halen.

Het is niet anders voor een websiteproject, je wil nog steeds je exacte doelen weten voordat je begint. Zo zorg je ervoor dat je gefocust blijft op het "waarom". Als je dat niet doet, kan het project gemakkelijk ontsporen, meestal in de vorm dat je constant nadenkt dat je nog feature na feature moet toevoegen.

  • Moet er voor elk van de diensten een pagina zijn?
  • Moet je een chatbot toevoegen?
  • Moet je jouw startpagina opnieuw ontwerpen?

Probeer het simpel te houden en denk: zal het mij dichter bij de doelen brengen die ik voor mijn bedrijf heb? Is dit niet het geval, dan is het antwoord nee, voeg deze features niet toe.

Laten we eens kijken naar enkele basisdoelen waarvan je misschien wil dat je website ze doet, zodat je ervoor zorgt dat je deze met de juiste instelling benadert.

  • Ik wil dat mijn website me meer productverkoop oplevert
  • Ik wil dat mijn website mij positioneert als een autoriteitsfiguur in een bepaald vakgebied
  • Ik wil dat mijn website meer leads van klanten oplevert
  • Ik wil dat mijn website meer klanten aanmeldt

Met jouw doel voor ogen, is de stap om erachter te komen hoe dat doel zich vertaalt in iets dat je wil dat jouw klant doen op de website.

2.  Wat wilt u dat uw klanten op uw website doen?

Jouw website bevat niet zomaar informatie, het bevat informatie om klanten naar een bepaald resultaat te duwen.

Als je nu weet dat het doel is om meer productverkopen te krijgen, betekent dat dat je websitebezoekers wil bewegen om uiteindelijk via jouw kassa te passeren. Als het doel is om meer klantenleads te krijgen, wil je websitebezoekers ertoe brengen om uiteindelijk een contactformulier in te vullen.

Dit is misschien een simpel punt, maar vergis je niet, het is een van de belangrijkste aspecten om te onthouden.

Nu je weet wat je wil dat jouw klanten doen, wil je er alles aan doen om ervoor te zorgen dat jouw inhoud hen naar dit resultaat duwt.

3. Hoe kun je ze overtuigen om het te doen?

Veel bedrijven met websites zijn teveel gefocust op zichzelf. Op die manier verliezen ze uit het oog wat klanten precies nodig hebben om hen te overtuigen om een bepaalde actie te ondernemen.

  • Waarom zouden ze contact met je moeten opnemen?
  • Waarom zouden ze zich aanmelden voor uw nieuwsbrief?
  • Waarom zouden ze jouw product moeten kopen?

Alleen omdat je potentiële klant een balpen nodig heeft en jij die verkoopt bent, betekent niet dat die potentiële klant bij jou zal kopen. Je moet er rekening mee houden dat klanten meestal verschillende opties voor services of producten bekijken om ze te vergelijken voordat ze kopen.

Je moet in staat zijn om elke brandende vraag die ze hebben te beantwoorden en hen ervan te overtuigen dat van alle opties die ze hebben, jij of je product bovenaan komt.

Er zijn een heleboel verschillende methoden om klanten te overtuigen (een FAQ-sectie, gratis bronnen, blogposts, casestudy's, getuigenissen), maar als je ze samenvat, zijn ze gebaseerd op deze kernpunten:

  • Vertrouwen
    Voordat je iets van een klant kan krijgen, moet je vertrouwen met hen opbouwen. Dit is waar recensies of getuigenissen van pas komen omdat ze jouw klant laten zien dat jouw diensten of product al eerder door veel klanten is gebruikt en vertrouwd kan worden.

  • Waarde
    Het maakt niet uit hoe duur je dienst of product is, het gaat erom of die prijs zich vertaalt in voldoende waarde om de prijs te rechtvaardigen.

  • Autoriteit
    Bewijzen dat je een autoriteitsfiguur bent is moeilijk omdat je moet bewijzen dat je over de kennis of expertise beschikt. Enkele mogelijkheden: een bijeenkomst organiseren, consequent blogs te schrijven, lezingen houden op conferenties, podcastafleveringen maken of een wekelijkse nieuwsbrief schrijven. Alles wat je kunt doen om te bewijzen dat je weet waar je het over hebt, bouwt voort op jouw autoriteit.

Denk eraan om in het hoofd van je klanten te kruipen en na te denken over waar ze zich zorgen over maken als ze naar je website komen, en hoe jij hen kan bewijzen dat je het beste antwoord hebt.