Het hebben van een logo is een integraal onderdeel van het succesvol maken van je merk – met producten van hoge kwaliteit en positieve verwijzingen.
Dus waarom is een logo belangrijk? Omdat het de aandacht trekt, een sterke eerste indruk maakt, de basis vormt van jouw merkidentiteit, gedenkwaardig is, je onderscheidt van de concurrentie, merkloyaliteit bevordert en wordt verwacht door je publiek.
1. Het trekt de aandacht
De aandacht-span is tegenwoordig kort, vooral bij consumenten. Zoals de zaken er nu voorstaan, hebben bedrijven ongeveer 2 seconden om potentiële klanten ervan te overtuigen dat hun producten het overwegen waard zijn.
Een logo kan snel de aandacht van kijkers trekken en op een interessante manier de kernwaarden van een bedrijf overbrengen. Die korte tijd – de tijd die ervoor zorgt dat consumenten je bedrijf beoordelen aan de hand van het uiterlijk – kan in jouw voordeel werken als je een solide logo hebt dat namens je bedrijf spreekt.
2. Het maakt een sterke eerste indruk
Je hebt één kans om dit goed te doen.
Een logo is de eerste kennismaking van een bedrijf met consumenten. Als het goed is ontworpen, kan het de interesse van het publiek wekken en hen uitnodigen om meer over het bedrijf te weten te komen; zo niet, dan heb je zojuist een potentieel klantenbestand vervreemd.
Deze eerste indruk is jouw manier om onmiddellijk je waarden te communiceren over het product of de diensten die je verkoopt of de niche die je domineert. Je logo introduceert jouw bedrijf vanaf het begin als autoriteit in uw professionele ruimte.
3. Het is de basis van uw merkidentiteit
Succesvolle branding gaat over het vertellen van een verhaal dat de emoties van klanten zal beïnvloeden – duidelijk en eenvoudig.
En hoewel het waar is dat logo-ontwerp slechts een onderdeel is van het merk van een bedrijf, dient het als de basis voor het hele verhaal waarop het merk is gebouwd.
Kleuren, tinten, lettertypen – dit alles wordt bepaald door het verhaal dat je probeert te vertellen, en jouw logo vormt de basis voor dit verhaal.
Deze elementen worden later van je logo vertaald naar al jouw merkmaterialen: briefpapier, visitekaartjes, bestemmingspagina’s, noem maar op, en creëren zo een concrete, verhandelbare merkidentiteit.
4. Het is gedenkwaardig
Logo’s zijn een identificatiepunt; ze zijn het symbool dat klanten gebruiken om je merk te herkennen. Idealiter wil je dat mensen de aanblik van je logo onmiddellijk verbinden met de herinnering aan wat jouw bedrijf doet – en, nog belangrijker, hoe ze zich hierdoor voelen.
Omdat een goed logo een visueel, esthetisch element is, roept het een positieve herinnering op aan je merk dat de naam van jouw bedrijf alleen niet zou kunnen.
En als we allemaal eerlijk zijn, zal een deel van je publiek waarschijnlijk de naam van je bedrijf vergeten (vat het niet persoonlijk op: het is de menselijke aard), maar ze zullen jouw logo onmiddellijk associëren met hun herinneringen aan je merk.
5. Het scheidt u van concurrentie
Durf anders te zijn met je logo, want je bedrijfslogo vertelt de consument waarom jouw bedrijf uniek is. Natuurlijk zijn er misschien wel 50 andere coffeeshops in jouw omgeving, maar die van jou is de enige die zich inzet voor duurzaamheid, en je groene, aardse logo drijft die boodschap naar voren.
Een goed ontworpen bedrijfslogo kan alles overbrengen, van de achtergrond van het bedrijf (professioneel, ontspannen, leuk) tot de missie (entertainment, efficiëntie en innovatie) via het juiste pictogram of het juiste lettertype.
Met andere woorden, jouw logo is het forum om zowel jouw waarden over te brengen als om consumenten te laten zien waarom je niet op jouw concurrenten lijkt: je bent beter.
6. Het bevordert merkloyaliteit
Naarmate je merk groeit, zal je logo bekender worden bij een breed scala van consumenten, en deze bekendheid wekt de indruk dat je betrouwbaar en toegankelijk bent.
Denk er eens over na: als je op zoek bent naar trainingsuitrusting en plotseling een trainingsbroek met de Nike swoosh ziet, ben je meteen klaar om te kopen. Waarom? Omdat je met Nike-kleding weet dat je in veilige handen bent; Nike is een merk dat je vertrouwt. Vertrouwen is gebaseerd op een goed ontworpen logo en merkloyaliteit volgt snel.
Als ze je eenmaal leuk vinden, zullen je klanten je keer op keer opzoeken – en je logo is het ding waar ze eerst naar op zoek zijn.
7. Jouw doelgroep verwacht het
Jee logo is het eerste waar je publiek naar zal zoeken als ze berichten van jouw merk zien. Het moet centraal staan in al je marketingmateriaal, zoals visitekaartjes, flyers, advertenties, enz.
Als je geen logo hebt (en een logo dat opvalt), mis je een kans om jouw bedrijf in de hoofden van je doelgroep te laten blijven.