8 Tips voor een effectieve e-commerce mailing

3 september 2020

 
 

E-mailmarketing zou een onvermijdelijk onderdeel moeten zijn van jouw digitale marketingstrategie in de e-commerce-industrie.

Het is een van de oudste maar meest effectieve manieren om jouw doelgroep te bereiken, hen de juiste berichten te sturen en hen de gewenste actie te laten uitvoeren.

Natuurlijk moet je weten hoe je een kwalitatieve en effectieve e-commerce e-mail schrijft.

Hieronder vind je 8 tips voor het schrijven van een geweldige e-commerce-e-mail, dus zorg ervoor dat je blijft lezen.

1. Concentreer je op één doel

Jouw doelgroep verwacht geen e-mails van jou, omdat ze er niet om hebben gevraagd. Dat betekent dat ze niet allemaal 100% bereid zijn om jouw e-mails van boven naar beneden te lezen.

Om jouw e-mails zo indrukwekkend mogelijk te maken, moet je je altijd concentreren op één doel dat je wil bereiken. Dit vereenvoudigt jouw e-mails en maakt ze gemakkelijker te lezen.

Er kunnen tientallen doelen zijn die u kunt nastreven:

  • Verwelkom nieuwe abonnees / shoppers
  • Korting bieden
  • Uitnodiging om de nieuwste producten te bekijken
  • Deel de nieuwste blogitems
  • Uitnodiging voor een virtueel evenement

Wat je ook wil bereiken met jouw e-mail, zorg ervoor dat het één doel is per mailing.

2. Segmenteer uw publiek en personaliseer

Afhankelijk van de grootte van jouw webshop, heb je mogelijk meer dan één doelgroep. Het segmenteren van jouw doelgroep is belangrijk voor het schrijven van gepersonaliseerde e-mails, dus zorg ervoor dat je dit zeker doet.

Je kan ze verdelen in volgende groepen:

  • Nieuwe shoppers versus loyale shoppers
  • Shoppers in België versus in gans Europa
  • Contacten die je laatste e-mail hebben geopend en degenen die dat niet hebben gedaan

Op basis van demografie, kenmerken of gedragsgroep waartoe ze behoren, kan je jouw e-mails personaliseren en voor elke groep afzonderlijke kopieën maken.

Dit zorgt ervoor dat elke groep de informatie en behandeling krijgt die ze verdienen.

3. Schrijf een geweldige onderwerpregel

Laten we eerlijk zijn: als je onderwerpregel niet goed genoeg is, zal niemand je e-mail zelfs maar openen om te zien wat je te zeggen hebt.

Een geweldige onderwerpregel is wat het verschil maakt tussen de e-mails die naar de prullenbak gaan en de e-mails die je publiek daadwerkelijk leest.

Een geweldige onderwerpregel respecteert deze basisregels:

  • Geeft een eerlijke hint van waar de e-mail over gaat
  • Spreekt de ontvanger bij naam aan, of een groep waartoe hij behoort
  • Creëert een gevoel van mysterie dat hen zal inspireren om de rest van de e-mail te lezen
  • Creëert een gevoel van urgentie en vertrouwt op FOMO (Fear Of Missing Out)

Het is belangrijk dat je doelgroep het gevoel heeft dat jouw e-mails speciaal voor hen zijn ontworpen, zodat ze meer bereid zijn om ze te openen en te lezen.

4. Respecteer merkpersoonlijkheid

Als webshop publiceer je inhoud op verschillende fronten van jouw marketingstrategie. Een blog, website, sociale media en e-mails moeten allemaal op elkaar zijn afgestemd.

Dat betekent dat je in e-mails het volgende moet respecteren:

  • Expressie van taal
  • Type woordenschat
  • Schrijfstijl

Wanneer iemand die je volgt op Instagram je e-mail leest, moet hij of zij het gevoel hebben dat het dezelfde persoon is.

Ja, ze zien je als een persoon die ze elke dag beter leren kennen, dus zorg ervoor dat je jouw merkpersoonlijkheid opbouwt, zelfs tijdens je e-mailmarketing inspanningen.

5. Schrijf beknopt

Zoals we al hebben vermeld, heeft niemand de tijd om uitgebreide e-mails met veel geschreven inhoud te lezen.

Integendeel, mensen zijn bereid om het te bekijken en misschien de belangrijkste informatie te lezen die je probeert te delen.

Daarom moet u beknopt schrijven:

  • Vergeet lange inleidingen
  • Ga meteen ter zake
  • Zorg dat elk woord telt
  • Maak elke zin waardevol en informatief

Zorg ervoor dat je jouw lezers direct waarde biedt, en dat elk deel van je tekst voor hen net zo belangrijk is als voor jou.

6. Organiseer de structuur
Om uw e-mails nog aantrekkelijker en gemakkelijker leesbaar te maken, moet je hun structuur indelen volgens deze eenvoudige maar effectieve regels:

  • Verdeel uw e-mail in alinea's
  • Gebruik tussenkopjes
  • Maak opsommingstekens en lijsten
  • Gebruik vet en cursief

Hierdoor wordt jouw e-mail gemakkelijker door te bladeren voor specifieke informatie en is je doelgroep eerder bereid om deze te lezen.

Als je slechts één groot stuk tekst verzendt, gaat de mail rechtstreeks naar de spambox.

7. Voeg een CTA toe

Een hoogwaardige call-to-action zou een onvermijdelijk onderdeel moeten zijn van jouw e-mailstrategie. CTA's zijn ontworpen om mensen aan te sporen en te motiveren om de gewenste actie uit te voeren en een gevoel van urgentie te creëren dat altijd welkom is.

Voeg een CTA toe die een klikbare link of een knop is, zodat je doelgroep rechtstreeks naar de bestemmingspagina wordt geleid waar ze die actie kunnen uitvoeren.

Dit is wat we in gedachten hebben:

  • Claim nu uw korting
  • Bestel vandaag nog jouw exemplaar
  • Koop je favoriete stijl

Je CTA moet ook visueel benadrukt worden met grotere lettertypen, zichtbare kleuren en andere ontwerp tricks.

8. Proeflezen voor nauwkeurigheid

Je kan geen e-mail versturen zonder deze eerst na te lezen. Een e-mail met een typefout zal verkeerde dingen over je zeggen:

  • Je bent onprofessioneel
  • Je bent slordig
  • Je schreef de e-mail zonder al te veel inspanningen

Daarom moet je elke e-mail die je verstuurt, proeflezen. Controleer elk stuk tekst, elke zin en elk woord voordat je besluit om de mailing te verzenden.