Waarom jouw bedrijf op Google moet staan

12 november 2020

 
 

Bing mag dan wel als concurrentie gelden, maar de dominantie van Google op de wereldwijde zoekmachinemarkt zal waarschijnlijk niet snel veranderen.

Aangezien Google verreweg het leidende bedrijf is op het gebied van zoekopdrachten met een geschat wereldwijd marktaandeel van 86,86%, wordt het nog moeilijker om jouw maximum-potentieel te bereiken als jouw bedrijf niet optimaal gebruikmaakt van hun uitgebreide services.

Een deel van wat Google zo cruciaal maakt voor bedrijven, is dat het zoveel meer is dan alleen een zoekmachine. Met een groot aantal handige services die variëren van zoeken, adverteren en kaarten tot winkelen, smartphones en digitale opslag, bieden veel van deze producten een diepgaande integratie met elkaar. Deze gestroomlijnde aanpak helpt jouw ​​bedrijf op zijn beurt de aandacht van je doelmarkten te trekken op verschillende manieren, wanneer dat het belangrijkst is.

Als je de voordelen van Google te lang hebt genegeerd, is het tijd om jouw bedrijf voor te bereiden op een op technologie gerichte toekomst. Hier gaan we dieper in op enkele van de producten van Google en leggen we uit waarom het negeren van Google geen optie is.

Het belang van Google Mijn Bedrijf

Elk bedrijf wil opvallen tussen de zoekresultaten, maar het is een constante uitdaging om dit te realiseren. Een cruciale dienst die bekend staat als Google Mijn Bedrijf kan jouw kansen om de concurrentie te overwinnen echter aanzienlijk vergroten.

Aangezien Google's eerste prioriteit het weergeven van nauwkeurige informatie aan zijn gebruikers is, zijn ze natuurlijk terughoudend om bedrijven te promoten die niet zijn geverifieerd. Met een gedetailleerde GMB-pagina kan je jouw bedrijf legitimeren in de ogen van Google en ervoor zorgen dat de algoritmen jouw bedrijf bepleiten bij klanten die relevante zoekopdrachten uitvoeren.

Het voltooien van dit proces heeft tal van voordelen. Wanneer je Google de meest essentiële details over je bedrijf verstrekt, waaronder bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer, ontvang je ook een gedetailleerde zijbalk die wordt weergegeven wanneer iemand naar je bedrijf zoekt. Deze positie heeft een schone, prominente locatie die van nature de aandacht trekt van potentiële klanten.

Aangezien Google ernaar streeft informatie weer te geven die correct, relevant en gevalideerd is, is het ongelooflijk belangrijk om je bedrijfspagina regelmatig up-to-date te houden. Dit geldt niet alleen voor je GMB-pagina, maar ook voor andere citatie- en beoordelingswebsites die verspreid zijn over internet. Door jouw adresgegevens niet consistent te houden, waar deze ook worden weergegeven, kan Google niet bepalen welk adres of telefoonnummer correct is. Dit kan ertoe leiden dat je bedrijf minder prominent wordt weergegeven.

Google-recensies genereren groei

Hoewel de meeste bedrijfseigenaren het belang van het genereren van recensies erkennen, beseffen velen niet helemaal hoe opmerkelijk invloedrijk ze zijn. Uit recent onderzoek blijkt dat 76% van de mensen online beoordelingen net zo vertrouwt als persoonlijke aanbevelingen van vrienden en familie, en deze statistiek wordt nog belangrijker door het feit dat de gemiddelde consument tot 10 beoordelingen leest voordat hij een bedrijf vertrouwt. Deze cijfers betekenen dat het absoluut noodzakelijk is om positieve ervaringen voor jouw klanten te genereren en ervoor te zorgen dat ze deze met de wereld delen.

Google Reviews hebben echter nog andere voordelen die verder gaan dan alleen hoe mensen denken over je producten en klantenservice. Ze kunnen ook essentieel inzicht geven in de huidige sterke en zwakke punten van je bedrijf, zodat je stappen kan ondernemen om problemen op te lossen en het succes van je merk op lange termijn te verbeteren.

Als je ondertussen een negatieve recensie ontvangt, kunnen deze worden gebruikt als gelegenheid om je bezorgdheid publiekelijk aan de orde te stellen en te laten zien hoe je een stapje extra doet om een ​​fout goed te maken. Overigens zal ongeveer 63% van de klanten negatieve recensies gebruiken om de legitimiteit van jouw positieve te beoordelen, dus laat je niet verleiden om ze te vervalsen.

Google-recensies zijn ook belangrijk vanwege de zichtbaarheid van het merk. Als het je lukt om je sterrenscore dichtbij een perfecte score te houden, zul je ongetwijfeld meer aandacht trekken als een van de beste in je branche. Nu jouw bedrijf populair blijkt te zijn onder mensen die in je regio zoeken, zal Google dit verhoogde niveau van betrokkenheid herkennen en je bedrijf verder promoten in de zoekresultaten.

Maak effectief reclame voor uw bedrijf

Qua advertentieplatforms is Google nog steeds de onbetwiste koning. Hoewel bloeiende sociale mediaplatformen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn erin zijn geslaagd om enige vooruitgang te boeken, heeft Google nog steeds een ongeëvenaard bereik voor bedrijven die het nieuws over hun producten en diensten willen verspreiden. Aangezien het Google Display Netwerk naar schatting 90% van de mensen die internet gebruiken, kan bereiken, zal een betaalde mediacampagne die zelfs maar een fractie van deze doelgroep trekt, uitstekende resultaten opleveren.

Met veel bedrijven die ernaar streven om de eerste pagina van Google te bereiken, hoef je niet per se massaal veel budget te adverteren. Als het je lukt om een effectieve SEO-strategie uit te werken, is het mogelijk om GMB te gebruiken om de geloofwaardigheid en positie van je merk binnen relevante zoekopdrachten drastisch te vergroten. Je kan hulp krijgen van diverse gratis SEO-tools om deze campagnes effectiever te maken. Met een geverifieerde en geoptimaliseerde vermelding kan je zeer relevante klanten aantrekken en hen kosteloos essentiële bedrijfsinformatie verstrekken. Door jouw klanten aan te moedigen beoordelingen te plaatsen en een gedetailleerde benadering van optimalisatie te hanteren, kan je een toppositie in de zoekresultaten bereiken.