Waarvoor moet je kiezen, SEA of SEO?

Er is geen eenvoudig antwoord op die vraag. Sectoren en markten zijn ingewikkeld, en het vergt ervaring en wat onderzoek om te zien wat het beste werkt voor jouw bedrijf.

Wat is SEO?

SEO (Search Engine Optimization) is een proces van het optimaliseren van je website en inhoud om de pagina’s gemakkelijker gevonden te laten worden door klanten die zoeken naar je bedrijf en producten. SEO kost relatief veel tijd omdat het een langzaam proces is, maar de voordelen zijn enorm als je het goed doet.

Dingen om te onthouden:

  • SEO is verbonden met de inhoud van je website. Het is niet eenvoudig om SEO uit te voeren op een oude website en het zal vaak niet effectief werken.
  • Je moet kijken naar de SEO eisen voordat je begint met het bouwen van een website.

SEO gaat over aanvragen, niet alleen over ranking

Vergeet niet dat het belangrijkste van SEO nog altijd het genereren van verkeer en aanvragen is. Niet enkel hoog scoren in Google op willekeurige zoekopdrachten. Ranking zonder conversies heeft geen waarde.

Zorg ervoor dat de zoektermen (trefwoorden) waarop je je wil richten, de zoektermen zijn die jouw doelgroep echt gebruikt in hun zoekopdrachten.

Wat is Google Ads?

Google Ads is een marktplaats waar bedrijven bieden op trefwoorden tegen concurrenten om hun advertenties weer te geven. Je moet meer bieden dan je concurrenten of een betere inhoud/kwaliteitsscore hebben dan je concurrenten om je advertenties te laten verschijnen.

Dingen om te onthouden

  • Als uw budget te laag is en de concurrentie voor uw zoekwoorden is hoog, kan het zijn dat je advertenties niet verschijnen (wat je niets kost omdat er niet op geklikt wordt).
  • Als de inhoud van je website slecht is en niet erg relevant voor het zoekwoord, zullen de kosten per klik erg hoog zijn.

Wat moet ik kiezen?

Wat werkt voor jou en jouw bedrijf zal niet hetzelfde zijn als wat werkt voor andere mensen, zelfs in dezelfde sector.

Basisvereisten voor SEO

  • Een goede website met goed geschreven inhoud (dit is belangrijker voor Google dan het ontwerp)
  • Goede afbeeldingen en/of video
  • Snelle hosting
  • Regelmatige creatie van inhoud / updates om klanten aan te trekken
  • Regelmatige rapporten en toegang tot Google Analytics-gegevens voor de website

Basisvereisten voor SEA

  • Een goede website met relevante inhoud. Als je website niet goed is, is geld uitgeven om te adverteren geen goed idee omdat klanten geen contact met je zullen opnemen.
  • Onderzoek om de beste strategie voor Google-advertenties en de benodigde budgetten te bepalen
  • Maandelijkse rapporten

De meeste bedrijven hebben SEO nodig

Gewoonlijk is SEO een basisvereiste voor elk bedrijf dat gevonden wil worden door internationale of lokale klanten. Het web is een competitieve plaats, dus als je niet investeert in dit als een minimum, dan zal je niet gemakkelijk gevonden worden door potentiële klanten.

Google Ads kan zeer succesvol zijn

Het succes van Google Ads hangt af van je producten, concurrentie, doelmarkten en andere factoren. Als Google Ads geschikt is voor jouw bedrijf, kan het een onmiddellijk verschil maken voor je aanvragen.

Meer lezen uit onze blog?
terug naar overzicht
Image
Wil jij ook online scoren?
Neem dan contact op met Niels van Digital Plus.
of stuur een berichtje